|
Post by JB on Jul 21, 2008 20:40:48 GMT 2
Igen har det framskridit lite, efter bakbroms service, och upptäckten och byte av söndrigt drivaxelgummi rullade jag sakta till besiktning, endast ett litet missöde i besiktningen, nämligen drivaxelgummit på andra sidan hade gett upp, dålig kvalite, har ett minne av att jag skulle ha bytt då jag bytte bromsskivorna på bilen Monterade takställning på igen så att den håller stilen och idag beställde jag nya drivaxelgummin hoppas att dessa är lite bättre!
|
|
|
Post by saabskruvarn on Jul 28, 2008 13:09:58 GMT 2
Låter som 95:orna börjar vara i skick i alla fall då det gäller besiktningar! Fick min besiktad idag också fast det var något strul med datorerna och fick bara ett handskrivet gammaldags protokoll och nytt registerutdrag ska komma på posten. Nya delar fick monteras för att klara av besiktning bl.a kulled, bromsslangar, handbromsvaijrar och lite extra lyx, rostfria handbromshävarmar!!
|
|
|
Post by JB on Feb 7, 2010 16:11:29 GMT 2
Nåja! Nu har den stackars 95:an pressats lite igen! ;D Tack till Saabskruvarn som lånade spikdäcken så att jag fick pressa lite på riktigt! JT fick några bilder på körningen. ;D
|
|
|
Post by saabskruvarn on Mar 10, 2010 12:04:09 GMT 2
Härliga bilder JT har fotat!! Vilken koncentration och attackblick hos chauffören i "närzoombilden"!! Har på känn att inte sista gången denna 95:a kommer att synas på bana!! Vita fälgar passar ju perfekt på timglaset!
|
|
BigOa
Full medlem
|
Post by BigOa on Mar 10, 2010 14:38:32 GMT 2
. Sii du bara , att JB kör, sin "Timglaset", mycket bättre än Kimi Räikkönen. . . Ööhh. . . Shhh. . . . . . Hehehehh..... ;D
|
|
|
Post by JB on May 9, 2010 22:36:12 GMT 2
Efter långa problem med en osäker koppling, blev slirandet allt värre och på fredagen bestämde jag mig för att nu får det börja vara nog. Sagt och gjort sen lördag kväll hämtades en motor och växellåda från ett av lagren, och sedan började demonteringen. Gamla motorn lyftes ur och gjorde rum för mera effekt, en motor som enligt utsago borde vara "BigBlock" ;D med 7,6 kam portade lock. Motorn var dock försedd med ett maximalt lättat svänghjul, dock med standard tryckplatta, något som kanske inte lämpar sig för släpvagns dragande ?? Nå en koll av svänghjulet på den gamla motorn gjorde att lite gamla delar letades fram bland bråten. Ett svänghjul från en motor, en lamell som låg i en låda, ett trycklager som låg och skräpade samt tryckplattan från den nya motorn, den var ju trotsallt försedd med de styvare svarta fjädrarna. Nya motorn monterad, ja det är Saabskruvarn som är skydig till att motorn ser ut som en tivolimotor! Passade på att montera en treradig effektiv kylare på samma gång bara så att den säkert klarar ett sommarvarmt europa ;D Växellådan som monterades verkar fungera fint och nu kan jag äntligen frihjula igen ;D Motorns effekt är dock inte riktigt vad jag hade väntat mig, men lite små justeringa skall väl ändra saken...
|
|
|
Post by saabskruvarn on May 15, 2010 21:23:19 GMT 2
Bra med tivolimotorer o tre radiga kylare!!!
|
|
|
Post by JB on Jul 31, 2010 8:21:42 GMT 2
Effekt sökes, strypningarna på avgasröret borde numera vara avklarade, brickan mellan topplocket och avgasröret svarvades upp så att dt skulle match både portningen i locket och dimensionen på avgasröret till vänster orginal bricka med en diameter på ca 34mm och till höger en koniskt upp svarvad som matchar topplockets 44mm och rörets 40,5m samt en packning i aluminium.
|
|
|
Post by JB on Apr 7, 2011 18:18:42 GMT 2
Säsongsstart. ;D Justering av bakbromsar, krävde lite svetsning för att få justeringen passlig, en justerskruv hade rostat fast, så bromsskölden togs lös för lite värmebehandling och på motsatt sida blev det att byta bromscylinder, men resultatet blev bra. Prickfritt genom besiktning! ;D Dessutom rullar han på nya Gnisslaved ringar
|
|
|
Post by JB on Jul 15, 2012 20:02:51 GMT 2
Det har blivit oerhört lite kört med 95:an i år, men snart kommer årets lång tur. Plötsligt började jag fundera mer på mina gamla planer att förbättra ljudet, stereo ljudet alltså... den gamla dörrsidan med en liten krockskada, har frågat efter en grön med hål för högtalare långa tider, men inte kunnat hitta en sådan, så det var bara att börja reparera... skinnet av för att få en modell ny skiva utsågad kläderna på igen Idén att använda de gamla dörrsidorna och göra en infälld låda fick jag för flera år sedan, till och med lådorna var laminerade färdigt och anpassade till det 2-vägs system som bara har väntat på att bli monterat. Lådarna är laminerade runt en utformad styrox (frigolit) vars volym har testats för att den att stämma enligt högtalartillverkarens rekommendationer. Styroxen formades även så att den kommande lådan skulle vara så styv som möjligt. Formen fösågs med välvda former samt förstyvningsveck på den relativt släta baksidan. När formen (pluggen) hade rätt format testades den ännu att den rymdes in i dörren. Efter detta tejpades den med förpackningstejp så att glasfibern inte skull ta fast i styroxen eller smälta styroxen. De fördiga lådarna har efter det legat flera år i garaget och väntat på att komma i användning. När de placerats på rätt ställe borrades de upp och tömtes på styroxen tom tejpen lossnade bra från glasfibern. Lådorna bultades fast i dörren med en aluminiumplåt som också blir monteringsgrund för högtalaren. Lådan följer dörrsidans form, mycket tajt! dörrsidan och högtalargallret monterat, bara sista detljen till gallret väntar ännu på att bli monterat ;D För att få lite mera ut av ljudet monterades ännu en annan förstärkare till systemet. Den minimala subwoofern som redan hängt med några år. Med bänken i normalt läge är subben helt under stolen och i princip osynlig. All ljud utrustning är monterad så att den skall ta upp så lite som möjligt av minibussen små utrymmen. Jo ljudet blev bättre men inte perfekt, kan kräva mer i frmtiden ;D
|
|
|
Post by JB on Sept 19, 2012 21:58:53 GMT 2
Nå äntligen kommer bilderna på den lilla detaljen till högtalargallren ;D Till vänster den polerade versionen och till höger ett råämne direkt från plasma brännaren.
|
|
|
Post by JB on Sept 21, 2012 20:11:57 GMT 2
Före Intsaab 2012 ville V4:an plötsligt krångla, tog inte varv som den brukade kollade brytarspetsarna flera gånger innan den ville ta varv någorlunda rent, men det blev lite och spökade och intresset för modernisering blev allt större. Har tittat flera gånger på ett känd tillverkares uppdaterings-kit till elektronisktändning. Men har varit lite osäker på att satsa. Hörde rykten om ett alternativt system på vägen till Intsaab, så när jag kom hem var det att surfa lite och hittade då www.simonbbc.com/electronic-ignition-kits/saab-bosch-powerspark-electronic-ignition-kit till ett överkomligt pris och råkade beställa det. Det här lilla paketet kom hem. En gammal fördelar söktes fram för putsning. Delarna som fanns i paktet. Delen som kommer under rotorn och styr elektroniken Putsat och monterat Fördelaren invändigt, väldigt enkelt att montera bara kablarna behövde förlängas. Nu verkar tändning fungera, bara tomgången skulle bli ordentlig ännu...
|
|
|
Post by saabisti on Sept 27, 2012 23:16:43 GMT 2
Den där lilla påsen med pulver; innehöll den förbjudna ämnen som en kompensation för dålig tomgång?
Skämt å sido, delarna verkar ju kosta 1/4-1/2 av vad den kostar här i landet. Finns det någon skilnad mellan de olika seten? Och var tomgången ett problem eller var det bara V4:ns fula tomgång du avsåg?
|
|
|
Post by saabskruvarn on Oct 2, 2012 11:19:19 GMT 2
Roligt att timglaset utvecklas kontinuerligt! Bra skrivet och fina bilder, härlig tråd att följa med i!
|
|
|
Post by JB on May 1, 2013 8:24:08 GMT 2
Det har varit mer eller mindre dvala under vintern, skulle ju besikta före vintern, men... Trots att det var april så var det ändå vintersemester. Det som vållat mest oro angående timglaset har varit att bottnen inte sett så prydligt ut längre, gammal sprickande massa och ytrost, det tänkte botemedlet var putsning och oljebehandling. Sagt och gjort lyckades lirka in mig i en tvätthall med billyft och en ordentligt trycktvätt, bottnen tvättades ren och fick torka ordentligt, inga grova rostangrepp hittades som tur var ;D Grundolja sprutades under hela bilen och fick sugas in i gammal massa och och ytrost och sedan ny massa på detta och vilken skillnad! Tyrkköindustris bakstötdämparfästen monterades med nya stötdämpare, svajigheten ändrade nog lite. En kulled hade skyddsgummit i dåligt skick och byttes ut, sedan var det bara att åka in till besikning och få ett godkännande
|
|