|
Post by JB on Nov 8, 2006 9:44:12 GMT 2
Lite har det hänt på 95-fronten igen, philipsradiokonsol monterades och lite ny rostskyddsbehandling har sprutats inne i bilen. För tillfället är den uthyrd Dessutom har den varit till besiktning, men frambromsarna tog lite ojämt, så det blir återgranskning ;D
|
|
|
Post by jipo on Nov 8, 2006 22:28:55 GMT 2
Ja-a dessa besiktningsmänn de är inte direkt blyga av sig! Var dit med en og 900 jag i början av veckan, resulterade i en hel del att göra! Bakbromsar ojämn värkan samt vänster övre kulled, oljeläckage och sist men inte minst drivaxelgenomförningarna på båda sidorna. Hur kul är nu inte detta på en skala mellan 0-1=0! Bromsarna fixades idag nu men. Nåja oljan behöde jag nu inte göra något åt heller, men å andra sidan så skulle jag nu inte säga det är mer än valigt heller, och han skrev att den kom från växellådan dessutom, vilket den inte gör. Nåja det är väl såhär att hålla på med bilar, skulle väl inte få klaga heller, allra minst på denna topic!
|
|
|
Post by JB on Nov 9, 2006 9:56:48 GMT 2
Är lite förundrad över dessa besiktningsmän, ojämnbromsverkan, jo det är ju helt okej och att drivaxlegummit var dåligt, men då jag bytte drivaxelgummit märkte jag att undre kulleden var glapp och att bultarna till denna var lösa! Var inte själv och besiktade, men besiktningsmannen lär ha konstaterat ett glapp men kunde inte anmärka det eller varifrån det kom. Nå, bättre att granska och åtgärda själv...
Kommer ihåg en bekant som var och besiktade sin gamla Volvo Duett, han blev arg när dom påstod att den var rutten, för rostreparationerna som krävdes till besiktning åtgick det ca 2m2 plåt ;D Men sprickan i ramen tyckte han att det var bra att dom upptäckte
|
|
|
Post by jipo on Nov 9, 2006 13:09:35 GMT 2
Är lite förundrad över dessa besiktningsmän, ojämnbromsverkan, jo det är ju helt okej och att drivaxlegummit var dåligt, men då jag bytte drivaxelgummit märkte jag att undre kulleden var glapp och att bultarna till denna var lösa! Var inte själv och besiktade, men besiktningsmannen lär ha konstaterat ett glapp men kunde inte anmärka det eller varifrån det kom. Nå, bättre att granska och åtgärda själv... Kommer ihåg en bekant som var och besiktade sin gamla Volvo Duett, han blev arg när dom påstod att den var rutten, för rostreparationerna som krävdes till besiktning åtgick det ca 2m2 plåt ;D Men sprickan i ramen tyckte han att det var bra att dom upptäckte Jo finns många sorter.
|
|
|
Post by JB on Nov 10, 2006 9:02:08 GMT 2
Nu är den besiktad! ;D
|
|
|
Post by saabskruvarn on Nov 11, 2006 7:56:56 GMT 2
Grattis till avklarad besiktning JB! Du har busbilen klar för i vinter då!! jipo, säg den og900 som inte har drivaxelgenomföringarna upprostade på i dagens läge.... ;D
|
|
|
Post by jipo on Nov 24, 2006 23:45:59 GMT 2
Grattis till avklarad besiktning JB! Du har busbilen klar för i vinter då!! jipo, säg den og900 som inte har drivaxelgenomföringarna upprostade på i dagens läge.... ;D Jo det är väl bara cabben från Ljungbyhed det! Skall ta itu med den nu i helgen. Korjauspalat e köpta så, egentligen tänkta åt min finlandia men. Vad gör man inte när man e fattig studerande.
|
|
|
Post by JB on May 14, 2007 19:54:50 GMT 2
Sommaren närmar sig, så jag tog hem 95:an igen, ja den var uthyrd över vintern ;D
Nå det blev lite service, byte av fram bromsslang och montering av orginal 95:a takställning.
Nya delar är på kommande så småningom, 1740 motor, nya bakdämpare, ny antenn och radio (beg).
|
|
|
Post by saabskruvarn on May 15, 2007 18:12:42 GMT 2
Aldrig fel med takställningar!! ;D Fast tror det nästan är bara FSSV:are som har intresse för takställningar... Gissar att timglaset kommer att bli tungt lastad i sommar så bra med kubikmotor! ;D
|
|
|
Post by JB on May 15, 2007 21:25:40 GMT 2
Lite längre igen, antenn och radio monterad. Glömde ju helt bort att nämna glasfiberskärmarna som är på kommande. Man får se när motorn hittar ner, bilen ska målas i samma veva.
|
|
|
Post by JB on May 26, 2007 21:26:12 GMT 2
Blev att göra 95:an lite rymligare, skaffade ett mindre reservhjul Däcksmontören såg lite skeptisk ut först men trodde sedan när jag visade att 900:ans nödhjulsfälg hade samma mått som V4:ans orginal 15" och 4" breda ;D
|
|
|
Post by JB on May 27, 2007 21:52:38 GMT 2
Mera hjul! Nu blev timglaset lite sportigare med lättmetallfälgar, äkta JP med centrumkåpa och allt bultades under. Till sist ännu många tack till Saabskruvarn, bjuder några dubbel bockar ännu som tack för transporten. Ps. hoppas Supern rullar snällt!
|
|
|
Post by saabskruvarn on May 30, 2007 22:22:06 GMT 2
Man tackar på förhand!! Supern går om ännu bättre med plåtfälgar och mkt fin väghållning!!
|
|
|
Post by JB on Jul 7, 2008 20:37:19 GMT 2
Sakta och osäkert framskrider projektet mot obestämda mål, en halvblank (eller var det matt) mossgrön takplåtsfärg har inhandlats rullats på bilen, enligt färgkartan tyckte jag att den liknade veronagrön men målad liknade det mera på sjögrön, men förhoppningsvis gör det att den inte väcker alltför mycket uppmärksamhet bland våra blå vänner!
|
|
|
Post by JB on Jul 13, 2008 21:31:00 GMT 2
Dags för lite bilder igen då, ja när jag körde ut den ur garaget kunde man bara konstatera att den inte alls var sjögrön utan närmare en blandning av verona- och olivgrön kanske ;D Men vad gör det, kanske det är närmast militärgrön... Lite finputsning före pansarfärgen Efter målning, fick bilen en någorlunda jämn färg (nyans), ytan passligt ojämn ;D
|
|