|
Post by JB on Aug 1, 2006 21:00:59 GMT 2
Idag kom jag då äntligen igång med projekt som förhoppningsvis blir Fenix då det blir klart.
Timglaset är en 95 -73 som blev ordentligt krockad i höger sida kanade med vänster sida mot en annan bil och rullade dessutom, resultat bucklig och mycket smal på mitten därav namet.
Målet är att få en sliten bruksbil, bucklig och missfärgad men fungerande.
Dagens resultat blev gamla taket bortkapat, ett annat tak fast häftat, höger tröskel bortskuren med dörrgånjärn, b-stolparna och sidorna demonteras då objektets framtid planerades.
|
|
|
Post by saabskruvarn on Aug 2, 2006 21:29:05 GMT 2
Av att döma på de bilder jag sett på "timglaset" så kan man väl säga att de flesta skulle nog anse det som ett omöjligt projekt att få till bil igen.... Men vet från tidigare att JB brukar ha en förmåga att få även de mest omöjliga projekten möjliga så ska bli intressant o se vad de blir!
|
|
|
Post by JB on Aug 2, 2006 22:58:06 GMT 2
Dags för lite bilder. Så här såg utgångsmaterialet ut. I det första skedet var det frågan om det var lönt att försöka rädda bilen eller ta den till reservdelar, det första som gjordes var att försöka uppskatta skadornas omfång, höger dörren öppnades med våld, först nu var det möjligt att se hur mycket hela bilen hade demolerats. B-stolpen på höger sida sågades loss för att se om det fanns någon möjlighet att rikta bilen, karossen var i princip rostfri så nya delar började kartläggas. Projektet stod stilla väldigt länge. Så blev det äntligen inspiration för att börja på allvar bilen kördes hem en kväll, följande morgon började takbytet vilket sist och slutligen gick mycket snabbt. Taket av inpassning och fasthäftning Sedan skars den förstörda tröskeln bort med den böjda delen av A-stolpen och en ny tröskel passades in och det sista idag blev att sätta dit en B-stolpe och den del som stöder baksätet mellan stoplparna. Hittillshar jag klarat mig på under 20 timmar få se hur länge projektet tar...
|
|
|
Post by saabskruvarn on Aug 3, 2006 17:00:02 GMT 2
Härligt!!
"Saabismi on sairaus......" ;D
Mera sånt här åt folket!!
|
|
|
Post by JB on Aug 4, 2006 8:25:48 GMT 2
Igår kom jag hem så sent att jag bara hann svetsa fast andra B-stolpen och de sista fogarna i golvet.
|
|
|
Post by JB on Aug 4, 2006 21:57:14 GMT 2
Nå nu stötte jag på problem, dörren vill inte passa. Enligt måtten i verkstadshandboken och på en 96 som jag kontrollmäter på ser allt bra ut, förutom ett mått, mellanrummet mellan mitten på a- och b-stolpen, då jag jämför med 96 får jag ett mått som är 5 mm större, får ta och kapa upp och rikta lite så skall det väl passa sen...
|
|
|
Post by saabskruvarn on Aug 6, 2006 9:10:42 GMT 2
Du har ju skärt ut så mycket plåt så du sku ha kunna tillverka en fyra dörrars 95:a när det fanns passligt med tomrum i karossen... ;D Skämt åsido så hoppas du får dörren att passa!
|
|
rh
Ny medlem
|
Post by rh on Aug 6, 2006 12:40:00 GMT 2
Kämpa på det blir nog bra
|
|
|
Post by JB on Aug 18, 2006 7:45:11 GMT 2
Efter en lång paus på över en vecka, blev det av att greja ett par timmar igår och nu passar dörrarna igen, ena sidoplåten är fastsvetsad och alla skarvar är helsvetsade förutom de som måste svetsas underifrån. Till det följande på arbetslistan står att få dit andra sidoplåten och lite spackel på de värsta ställena.
|
|
|
Post by JB on Aug 24, 2006 7:53:46 GMT 2
Och igen har projektet framskridit lite nu har jag fått andra sidoplåten fastsvetsd. Projektet har varit lite speciellt på sitt sätt, då de ny delarna har varit rostigare än de ursprungliga (men betydligt rakare), så på en del ställen har jag hamnat svetsa rostskador...
|
|
|
Post by JB on Aug 29, 2006 21:55:21 GMT 2
Efter forneldarnas natt blev det av att börja jobba igen, på söndagen började det sättas lite spackel på de värsta ställena. Måndagen fortsatte med spacklingsabetet tills det blev klart för att måla, kablarna som går i taket skarvades ihop, tyvärr blev det så brottom med projektet att jag inte hann ta några bilder. Tisdagen fortsatte i samma tempo. Smått pynjande var det med lite det ena och det andra, men ett 2" simons system kom under, skärmar och fönster monterades, lite inredning kastades in och den sneda fälgen byttes ut, ca 18.20, blev den klar för start, visst saknas det en hel del grejor, färgen är lite spräcklig, men den går att köra med. Så det bar iväg mot kuppis i åbo för den vanliga träffen. Och nog väckte den uppmärksamhet om inte annat ;D
|
|
|
Post by saabskruvarn on Aug 30, 2006 15:49:44 GMT 2
Årets kulturgärning!!
Skönt att en 95:a som mer eller mindre var dödsdömd har fått nytt liv!
|
|
|
Post by saabisti on Sept 4, 2006 11:09:14 GMT 2
Håller med Skruvarn en verklig kulturknutte den där JB. På sätt och vis är det synd att objektet av allt att döma kommer att målas för då förstår ingen om vilket mästerverk det handlar...... JB ta' några bilder av förvandlingen som Du sätter synligt på SAAB träffar etc. det är ingen risk att betraktarna med 95-hjärtat på rätt ställe kommer att anse att det är skryt!
|
|
|
Post by JB on Oct 23, 2006 8:11:39 GMT 2
Timglaset har visat sig att fungera riktigt bra, men väcker kanske lite onödigt mycket uppmärksamhet pga den något spräckliga färgen, så en ommålning är nog på kommande. Frågan är för tillfället om jag borde välja "fel färg", dock laglig på en -73:a, nämligen brilliantgul (samma som taket för tillfället, dock med lite mindre mossa ) eller hålla orginal veronagrön? För övrigt är Recaro bänkar beställda, dock nyare modell som skall konverteras för att likna på Sport & Rally stolarna (då det visade sig att det var tungt att styra och hålla i sig på Alastaro ;D ).
|
|
|
Post by saabskruvarn on Oct 26, 2006 19:42:14 GMT 2
Eller kanske både och.... Brilliantgul övre del och veronagrön nedre del... Nää nog ser det alltid bättre ut med enhetlig färg. Både brilliantgul och veronagrön faller mig i smaken så bara till och kasta krona eller klave!
|
|