|
Post by samppo on Dec 31, 2008 10:55:12 GMT 2
Hej, har ett litet projekt som väntat några år att börja fixas och nu när man har ordentliga utrymmen skulle det vara dags att börja. Har tänkt mig som så att fixa till den ordentligt dvs. i veteranbilsskick. Plocka loss så mycket som möjligt och gå igenom hela bilen. Den har lyckligtvis klarat sig rätt bra från rosten, finns dock några ställen som behöver fixas. Under åren har jag skaffat fram en del nya delar i den mån som dom finns att hittas. Resultatet borde bli så bra som möjligt (inom ekonomiska möjligheter). Detta är mitt första restaureringsobjekt så tips skulle vara mer än välkomna, t.ex. vad behöver man tänka på när man börjar plocka bilen i delar? Inväntar som bäst några meter riktig förrådshylla att slänga delarna på En bild på "pärlan"finns här: www.jobori.net/saabclub/displayimage.php?album=100&pos=0H. Samuel
|
|
|
Post by JB on Dec 31, 2008 11:19:35 GMT 2
Ser ju trevlig ut, de börjar bli ganska ovanliga de där 900 med raka fronten! Hoppas att projektet kommer att framskrida enligt planerna! Kan vara bra att hålla skruvar muttrar som hör till vissa ställen i lämpliga lådor som märks bra (något som jag alltid missar ). Kameran är mycket bra att alltid ha till hands, helhetsbilder och detaljbilder för att komma ihåg hur det ska vara.
|
|
|
Post by jipo on Dec 31, 2008 13:51:44 GMT 2
Ett annat råd är att låta projektet ta den tid det behöver, att inte ha ett datum när det skall bli färdigt. Gör allt bra istället. Mycket frustrerande sen när det går sönder något sen som kräver större demonteringar.
|
|
|
Post by saabskruvarn on Jan 1, 2009 20:21:57 GMT 2
Härligt att blivit bevarat en sådan klassiker!! Lycka till med renoveringen och hoppas du lägger upp lite bilder emellanåt. Kul att följa med projekttrådar.
|
|
|
Post by samppo on Jan 8, 2009 20:22:22 GMT 2
Jo, inte finns det alltför många kvar av dom första 900 och turbona. Statistiken är nog faktiskt rätt dyster i hela Norden. Många bra tips det kommit, det får nog ta den tid det tar..ursprungligen skulle den vara färdig 2009 till 30 årsdagen men det kommer nog inte att ske. Bilen är förövrigt tillverkad i Nystad, dock köpte jag den i Sverige (Piteå), 2004 tror jag det var, av andra ägaren som haft den sen -81. Fanns inte en enda -79 turbo till salu här i Finland Ska försöka ta några bilder till här nångång
|
|
trilo
Junior medlem
|
Post by trilo on Jan 20, 2009 23:59:07 GMT 2
Ser fram emot att få se den i renoverat skick nångång i framtiden. Detdär e verkligen 900-nostalgi på högsta möjliga nivå!
Ps. Vartåt styrde blåa 3-dörraren sin kos? Eller har du kvar den?
|
|
|
Post by samppo on Jan 28, 2009 9:09:12 GMT 2
trilo: den blåa sålde jag till Lettland i somras
|
|