BigOa
Full medlem
|
Post by BigOa on Mar 24, 2009 21:00:43 GMT 2
Hello FSSV-friends Help.. . Det är så att jag behöver er råd eller hjälp att hitta några reservdelarna till min SAAB 95 årsmodell 1974.. Det är: - Vattenpump - Förpackning att sätta den mellan motor o ventilskåpan. - Stötdämparen där bakom. (en av dom är redan mjuk o Saabbaken gungar som gungstol) ;D --> Var kan man köpa de nya reservdelar? --> Kunde ni ge denna firmans telefon nr och internetadress, så kan jag beställa dom, eller kanske nån av Saab-medlemmarna som säljer sånt.. Vore tacksam om ni kunde ge mig tipset. ;D Mvh. Big Oa
|
|
|
Post by JB on Mar 24, 2009 21:37:39 GMT 2
Hej! Vattenpump och ventilkåpspackningar finns på www.motonet.fiVattenpumpen kostar 27,90€ och ventilkåpspackningarna 2,50€/st Tyvärr har vattenpumpen haft lite varierande kvalitet vad jag känner till, så om man köper där får man lita på turen Gällande bakstötdämparna hör det ju till att den är lite mjuk, om den är mycket mjuk, kolla att dämparna sitter fast som dom skall, kolla oljemängeden (har aldrig gjort det själv ), om inte detta räcker säljer Saabklubben en konverteringsserie så att man kan montera en vanlig teleskopstötdämpare istället för orginalet.
|
|
BigOa
Full medlem
|
Post by BigOa on Mar 25, 2009 11:17:19 GMT 2
Hej igen. Tack, JB, för tipset. ;D Joo.. Jag minns under 1990-talet att det finns många Saab-reservdelar i Motonet i Åbo, men denna kedja-affären Motonet har spridt sig till olika ställen och förra hösten har Motonet öppnat här i Vasa, så skall jag fara dit o kolla. Joo.. Stötdämparen är special än de vanliga, o jag skall kolla om jag hittar oljemängden, så får vi se om det går att fixa eller måste byta till nya stötdämparna.. Jag kan nog fråga (finska) Saabklubben.. H. Oa
|
|
|
Post by saabskruvarn on Mar 26, 2009 21:29:51 GMT 2
Ifall bakstötdämparna är helt slut och du vill hålla original systemet har jag nog bra begagnade till salu. Kan vara svårt att hitta nya, har varit till salu i Sverige nu och då.
Men lönar sig att kolla om de gamla går att serva som JB skrev.
|
|
BigOa
Full medlem
|
Post by BigOa on Apr 19, 2009 11:37:29 GMT 2
Hello JB o Saabskruvarn o övriga.. Förmiddagen har jag lyft upp 95:an o kollade de båda teleskopstötdämpare, o vänster kollade jag med lång tandpetaren o där visade det "torr o smusigt" olja, inne i dämparen o höger sidan fanns "mjuk" olja.. Jag fyllde mera olja dit till båda dämparna, men det blev inte alls bättre, så de teleskopstötdämparna är nog slut. Så är det bara att beställa de nya konverteringsserie / teleskopstötdämpare av Kari Relander via Saabklubben, som JB skrev, och Så är det nog jättesvårt att hitta de nya orginal från Sverige (eller här i Finland), eller hur /Big Oa P.s. Förrgår fick min Saab 95 svarta skyltnummer: MCC-55 ;D
|
|
|
Post by JB on Apr 19, 2009 21:40:34 GMT 2
|
|