|
Post by JB on Sept 28, 2012 18:38:12 GMT 2
|
|
|
Post by saabskruvarn on Oct 2, 2012 11:21:59 GMT 2
Inga dåliga ladfynd det där inte!!
|
|
|
Post by JB on Jul 9, 2013 10:29:06 GMT 2
Bilarna bytte ägare under våren och Cello fick tillökning i garaget av två 2-taktare, dammiga sådana men till synes ovanligt prydliga och kompletta, men ännu återstod frågan vad för bilar var dessa? Skulle de vakna till liv? Jag lovade kolla på dem efter midsommar och så blev det... Då jag första gången var och såg på bilarna efter ägarbytet var -65:an redan tvättad och såg betydligt mycket bättre ut än vad den gjorde då den stod under ett tjockt dammlager. Under besöket tvättades också -63:an och fram kom en glänsande pärla 93:ans bänkar? För en knapp vecka sedan var det då dags att kolla vad det var för bilar på riktigt och det dröjde inte länge före -65:an puttrade igång som om den inte gjort något annat de sista åren (senast besiktigad 1990). En liten provtur togs redan samma dag och två dagar senare kom bilen på service hem till mig och snart var det dags för en längre tur med ny servade bromsar, bakcylindrarna var det tvunget att byta. Parkerad på provturen... På besiktning... Ny besiktad, klar för fina sommardagar ;D -63:an på väg till service
|
|
|
Post by JB on Jul 10, 2013 22:22:02 GMT 2
Lite har det framskridit igen. Bytte generator på -63:an till en som snurrar och äntligen vågade jag ha igång den en lite längre stund, körsträckn börjar väl närma sig 50m vid det här laget ;D
Skall bli spännande att se om generatorn är frisk, då den skruvades av en halft demonterad motor, lite vatten läckage ibörjan men sedan verkade den bli tät...
För tillfället är det bara en båttank med bollpump som fungerad som bränslekälla då tanken verkar vara igenkläggad mede rost och gammalt bränsle. Tips på hur få röret i tanken öppnat?
|
|
|
Post by JB on Jul 16, 2013 13:37:18 GMT 2
Problemet med att få upp bränsleröret i tanken visade sig vara så pass besvärligt att ett tankbyte blev aktuellt, men även den tanken var rostig på insidan och en hel del rost avlägsnades mekanisk innan tanken började sköljas med diesel. Då tanken var ute lämpade det sig ypperligt för lite svetsarbete i bagageutrymmet, endast inre plåten hade rostat, prydligt i övrigt. Hittills har endast en broms putsats på bilen och på samma gång förlängdes handbromsens hävarm till ca 123mm mellan bromsbanden, nu skall det ta fint ;D Tanken monterades och en provtur togs, gick fint, motorn kändes stark och pigg men sen blev det bränslestopp Blir att fortsätta tanksköljningen
|
|
|
Post by JB on Jul 26, 2013 23:42:29 GMT 2
Lite 2-t stämning ;D
|
|
cello
Ny medlem
|
Post by cello on Aug 17, 2013 21:04:27 GMT 2
Nu har jag efter mogen omtanke namngivit projekten. Den gula 96:an från 1965 får bli "Guleböj", fastän jag är fullt medveten om att detta inte betyder banan på norska. Banan på norska är, hör och häpna, Banan!
Den röda 96:an från 1963 får ett namn som passar till u-båts tema. "Red October" får den heta, som från u-båtsfilmen "Hunt of the Red October". Hoppas dessa namn inte fanns från förut i armadan och att de inte väcker misstycke i leden....
|
|
cello
Ny medlem
|
Post by cello on Aug 17, 2013 21:34:58 GMT 2
Denna sommar har JB hjälpt mig med Guleböj och Red October. Från att ha varit oanvända och stått i en lada (byggnad, inte bil) ;D från och med år 1990, har de nu båda rullat för egen maskin, som JB tidigare beskrivit. Guleböj har varit i bruk nästan hela sommaren o rullat omkring 200 km. Inte så mycket, men desto mer njutbart Hade en museigranskare som tog en snabb titt på bilen. Hans mening var att bilen i det stora hela är ett bra projekt. Det mesta borde duga i granskningen men så påpekade han vissa brister. Dessa var bl.a följande greijer i motorrummet: luftputsarens kåpa, kylaren, fläktkåpan samt några andra små delar och detaljer som alla var i behov av att putsas rena och målas enligt orginal färgsättning. Båda dörrarnas insidas nedre kanter behöver putsas och målas. I bakluckan har i något skede av bilens historia gjorts plåtarbete. Tyvärr ser finishen på arbetet ut som om jag sku ha varit framme med svetsen, så hemskt ser det ut! Det var säkert ännu något annat som granskaren påpekade, men jag kommer inte mera ihåg vad det kan ha varit. Jag har nu målat kylaren, luftfilterkåpan samt tändspolen (heter det så??) svarta. Fläktkåpan som ska målas mörkgrå, har jag inte fått loss. Jag vågar inte ta itu med det. Lyckligtvis har JB lovat komma o "slita loss den" så att jag kan fortsätta med målning av motorrumsdetaljerna... Ja så var det ju dörrtrösklarna som måste putsas upp och målas i bilens färg. Och vissa ställen på inre golvet måste putsas upp och målas. Tex stolarnas fästen är nångång målade med röd rostskyddsfärg. Likaså delar av golvet mellan fram och baksätena. Sen skulle jag behöva en matta till utrymmetmellan fram och baksätena. Nu har jag bara en skiva direkt på plåtgolvet.... Jag tror att min plan är att denna höst få Guleböj godkänd av museibesiktaren. När/ om det blir klart så försöker jag samma med Red October. Fast där är jag ganska beroende av JB och hans tidtabell. Måste konstatera att utan JB skulle jag aldrig har kommit såhär långt! Stort tack till dig JB och jag hoppas du orkar och hinner hjälpa mig i framtiden också!
|
|
cello
Ny medlem
|
Post by cello on Aug 20, 2013 20:19:42 GMT 2
Försökte spänna fläktremmen på Guleböj eftersom laddarlampan lyste på tomgång. Vet inte om det var rätt sak att åtgärda, men men... Jag har en teori till varför remmen möjligen inte var spänd nog (eller heter det ospänd ). Det var nämligen så att jag tog loss propellern för att måla den röd. Då jag satt den tillbaka och startade motorn så började laddlampan lysa. Så jag antar att dessa två är kopplade... Då jag var i farten med att lösa på bulten till laddaren för att spänna remmen, fällde jag en skiftnyckel på akkun så att den tog i båda polarna samtidigt. Och så sprakade det till ordentligt Blev vettskrämd och skiftnyckeln brännhet... Då jag idag for ut på en aftontur i solnedgången kunde jag konstatera att klockan inte mera fungerade. Då jag drog i reglaget för att få fläkten på hoppade bensinmätaren till noll samtidigt som bensinvarningslampan (som hittills ALLTID brunnit klar hela tiden- vet inte varför) släcktes och laddningslampan lyste upp gul istället. Och fläkten kom inte på hur jag än drog.... Efter att ha dragit av o an med reglaget ett tiotal gånger så slutade plötsligt fenomenet och allt återgick till normalt. Eller så normalt som nu en Guleböj nu bara kan vara. M.a.o började bensinlampan brinna igen, bensinmätaren hoppade upp till sin rätta nivå igen och laddarlampan släcktes, och fläkten började blåsa igen. Hur månne man får in bilder här på forumet?? Måste undersöka saken....
|
|
|
Post by JB on Aug 21, 2013 21:22:05 GMT 2
Ackun är ett bra underlag för verktyg osv men man måste komma ihåg polerna Skulle tro att elfelen kommer fån löskontakt i säkringsdosan eller strömlåset...
|
|
cello
Ny medlem
|
Post by cello on Aug 21, 2013 21:57:00 GMT 2
Hur får jag in bilder här? Attachments:
|
|
cello
Ny medlem
|
Post by cello on Aug 21, 2013 22:04:39 GMT 2
Ahaa, ny lyckades jag i misstag ;D Men hur gör man om man vill ha flera bilder i en o samma inlägg?
I förra inlägget kan beskådas vad jag fått till stånd idag. Jag har alltså slipat rent golvet mellan fram o baksätet. ganska jobbigt och jag fick inte de allra plåttl´rigaste ställena tillräckligt bra. Vet inte rikit hur jag sku komma åt bäst...
I denna bild syns övre delen av grillen. JB du hade en ide om hur man kunde fixa biten i skick. Såhär ser den ut då jag skruvat loss den från motorhuven...
|
|
cello
Ny medlem
|
Post by cello on Aug 21, 2013 22:11:22 GMT 2
Nu va de som fan! Först syns bilden o sen försvinner den!!!
|
|
cello
Ny medlem
|
Post by cello on Aug 21, 2013 22:12:35 GMT 2
Nytt försök... här bilden till förra inläggets text--- Attachments:
|
|
cello
Ny medlem
|
Post by cello on Aug 21, 2013 22:16:43 GMT 2
Här syns alla delar som redan målats. NU bara fläktkåpan loss o nyt färg på. I väntan på besök från dig JB =) Attachments:
|
|